Bio na instagramie to taka Twoja mała wizytówka, która powinna robić dla Ciebie wielkie rzeczy. Powinna promować Cię na Instagramie, wspierać rozwój Twojego konta, tłumaczyć kim jesteś i czym się zajmujesz i mówisz wszystko to, o co ludzie nie mają czasu pytać. A to wszystko w 150 znakach (plus 30 na nazwę).
Problem w tym, że bardzo trudno jest mówić o sobie samym. Każdy z nas wie kim jest i czym się zajmuje – dlatego łatwo pominąć jakieś istotne informacje. Dlatego przygotowałam dla Ciebie tekst w którym pokazuję jak zoptymalizować BIO na Instagramie żeby robiło dla nas jak najlepszą robotę.
BIO na Instagramie: Nazwa użytkownika na Instagramie
Przy tworzeniu nazwy konta należy zadbać o kilka rzeczy:
- nazwa konta powinna być w miarę krótka, łatwa do przepisania i „coś znaczyć” – tak żeby dało się ją zapamiętać, a najlepiej również powtórzyć (wyobraź sobie, że jesteś na konferencji i ktoś chce szybko znaleźć Twoje konto na Instagramie, a Ty musisz mu je szybko podyktować);
- nazwa konta nie musi od razu mówić o czym będzie Twoje konto – w końcu tematyka może się z czasem zmienić;
- nie musi być to Twoje imię i nazwisko – chyba, że tworzysz w oparciu o nie swoją markę osobistą;
- nie powinna być to nazwa strony (np. nazwakonta.pl) – takie nazwy kont są niezgodne z regulaminem Instagrama i kwalifikują się do usunięcia z tytułu łamania regulaminu;
- nazwy składające się z serii liter, cyfr i znaków specjalnych wyglądają jak konta botów, dlatego sugeruję unikać takiej nazwy konta.
Jeśli Twoja obecna nazwa konta nie spełnia któregoś z tych warunków, to o ile masz małe konto sugeruję czym prędzej zmienić nazwę konta.
BIO na Instagramie: Zdjęcie profilowe
Jeśli nie musisz – nie dawaj w tym miejscu logo. Kolejne czarne literki na białym tle na pewno nie pomogą Ci się wyróżnić na Instagramie. Jeśli masz taką możliwość – użyj zdjęcia na którym Cię widać. Zdjęcia ludzi zawsze wzbudzają większe zaufanie i zainteresowanie.
BIO na Instagramie: Nazwa
Nazwa to świetne miejsce żeby napisać kim jesteś i czym się zajmujesz na Instagramie.
Przedstaw się – nie musisz pisać nazwiska, ale imię to absolutna podstawa (pomyśl jak bardzo irytuje Cię gdy chcesz komuś odpisać na komentarz, wchodzisz na jego konto żeby sprawdzić imię a tu lipa).
Ciekawostka:
Mało kto wie, ale nazwa konta jest jedną z czterech rzeczy które można wyszukiwać przez wyszukiwarkę Instagrama (nazwa użytkownika, nazwa, hashtagi i lokalizacje). Dlatego warto umieszczać tu słowa kluczowe które mogą być istotne z perspektywy Twojego profilu.
Oszczędzaj każdą literkę – masz tylko 30 znaków do dyspozycji.
BIO na Instagramie: Życiorys
Życiorys na Instagramie to tak naprawdę miejsce, które ma mi dać obraz kim jesteś, co robisz na Instagramie i jak ewentualnie mogę się z Tobą skontaktować. Sporo jak na 150 znaków 😉
- oszczędzaj znaki używając emotikonek – „jeden obraz jest wart tysiąc słów” nigdy nie było bardziej prawdziwe;
- wypisz tu rzeczy, które warto wiedzieć o Twojej marce, profilu – jesteś mamą dwójki dzieci? Napisz to! Masz kwiaciarnię?! Super! Piszemy!
- kontakt – jeśli chcesz współpracować z markami, to nic nie zastąpi starego dobrego adresu email; dla agencji pisanie „DM do skrzyneczki” jest mega niewygodne bo uniemożliwia zachowanie ciągłości korespondencji (to jest prawie tak złe jak formularze kontaktowe na blogach).
Uwaga: Mając na uwadze bezpieczeństwo swojego konta zrób to mądrze:
- żeby uchronić się przed niechcianym spamem możesz dodać do adresu jakieś „udziwnienie” – np (at) zamiast małpy: kontakt(at)gmail.com;
- nie dodawaj w BIO adresu na który założyłeś konto na Instagramie – możesz łatwo stać się ofiarą ataku i próby przejęcia konta.
Pozostałe elementy:
- lokalizacja – absolutne „must have” jeśli prowadzisz sklep, restaurację lub inne usługi stacjonarne;
- jeśli jest coś o co szczególnie często pytają Twoi potencjalni klienci – może warto tu o tym napisać?
Np. „Czy robisz wyjazdowe sesje zdjęciowe?” Z moim aparatem mogę pojechać choćby i na koniec świata – a już napewno na drugi koniec Polski. - nie marnuj tej przestrzeni na klauzule w stylu „nie kopiuj moich zdjęć bez mojej zgody”, „wszystkie zdjęcia moje i tylko moje” – Ci którzy kradną zdjęcia i tak będą to mieli w pompie, a Ty tylko marnujesz miejsce;
- ostatnia linijka powinna mówić bezpośrednio o linku, który pojawi się poniżej. Od tego, jak opiszesz zawartość linku, zależy, ile osób w niego kliknie. Musisz maksymalnie zachęcić odbiorcę do stuknięcia palcem w ekran.
Na dwa sposoby – słowem i gestem. A właściwie odpowiednią ikoną. Zacznijmy od słów. Odbiorca musi wiedzieć, w co klika. Postaraj się więc to opisać, najlepiej przemycając od razu korzyść, jaką przyniesie mu zawartość, np. „Sprawdź moje portfolio”, „Przeczytaj ostatni wpis na blogu”, „Pobierz darmowe materiały”.
Czy używać hashtagów w sekcji „życiorys”?
Szczerze powiedziawszy to mam duże wątpliwości czy warto robić coś takiego.
Jeśli ktoś już jest na Twoim profilu – to po co odsyłać go dalej, „na zewnątrz”, w przestworza Instagrama? Jak to ma Tobie pomóc?
Wyjątek stanowi sytuacja, gdy masz jakiś swój hashtag, którego używają (lub mogą użyć) Twoi klienci lub hashtag, który jest swego rodzaju Twoim znakiem rozpoznawczym – taki, który Ty wprowadziłaś do obiegu. Na przykład @szafasztywniary kojarzona jest z #zdrugiejszafy, a @ranczoodnowa #sięnosi. Oba odnoszą się do odzieży używanej, ale są kojarzone z konkretnymi influencerkami.
Wtedy informacja o hashtagu jest jak najbardziej wskazana.
BIO na Instagramie: Link
Hilary Rushford, znana stylistka i specjalistka od Insta, porównuje linki w bio do szampana, którego rozdajesz gościom na wejściu. Chcesz ich przywitać jak najlepiej, podziękować za przyjście i zachęcić do zostania z Tobą dłużej, prawda?
Jak dla mnie jest to tak samo aktualne wczoraj i dziś.
Co może być tym kieliszkiem szampana? Świetnie sprawdzają się w tym celu wszelkiego rodzaju darmowe materiały do pobrania. Przy okazji możesz w ten sposób budować bazę maili pod swój newsletter!
BIO na Instagramie: Tips and Tricks
Na koniec podrzucam kilka szybkich tipów, które mogą Ci się przydać przy optymalizowaniu Twojego BIO na Instagramie:
- Aby szybko sprawdzić dostępności danej nazwy na kilkanastu platformach jednocześnie możesz skorzystać z tej strony: https://www.namecheckr.com/.
- Aby wygodnie policzyć liczbę znaków do życiorysu skorzystaj ze strony https://ile.liter.pl/.
- Skarbnica emoji do wykorzystania w BIO na Instagramie: https://emojipedia.org/.
- Konto biznesowe – jeśli nie chcesz mieć numeru telefonu jako kontaktu (a masz włączone uwierzytelnianie dwuskładnikowe), to musisz przejść na uwierzytelnianie za pomocą kodu wysyłanego do specjalnej aplikacji (zamiast na numer telefon). Wtedy będziesz mogła usunąć numer telefonu z opcji kontaktu.
- Weryfikacja konta – wiesz, że Instagram umożliwił składanie wniosków o weryfikację konta dla marek, osób publicznych i celebrytów z poziomu aplikacji. Może zatem warto postarać się o niebieską odznakę?
Wniosek o weryfikację znajdziesz w Ustawienia > Konto > Poproś o weryfikację.
I to by było na tyle jeśli chodzi o BIO na Instagramie.
Cześć, jestem Ola.
Uczę, jak przyciągać nowych obserwujących i zatrzymać ich na dłużej. Swoją wiedzą dzielę się tu na blogu oraz publikując na moim koncie IG tzw. korki z Insta. Jestem też autorką kultowej serii e-booków Korki z Insta.