You are currently viewing Jak poprawić zasięgi Rolek na Instagramie?

Jak poprawić zasięgi Rolek na Instagramie?

Gdy Instagram udostępnił użytkownikom Reelsy, dużo mówiono o tym, że format wideo stanie się najważniejszy i że to właśnie dzięki niemu będzie można zwiększyć zasięgi swoich treści. I rzeczywiście, sama widziałam na swoim koncie,  że świetnie to działa – zasięgi Rolek na Instagramie wyglądały świetnie. Mało tego, Rolka trafiała do sporej grupy nowych odbiorców nawet po kilku czy kilkunastu dniach od publikacji. W przypadku postów to się po prostu nie zdarzało.  

Ten festiwal zasięgów trwał kilka miesięcy, ale wiadomo przecież, że przynajmniej po części wynikał ze stosunkowo małej konkurencji. Gdy coraz więcej osób zaczęło kręcić i publikować Reelsy, na IG było więcej treści do oglądania, ale było też zdecydowanie trudniej wybić się w takim tłumie.


Czego dowiesz się z tego wpisu:


Algorytm Instagrama a zasięgi Rolek

Nie ma oficjalnego przepisu na duży zasięg. Nie istnieje również żadna potwierdzona przez Metę (czyli właściciela IG) lista wytycznych, dzięki którym algorytm będzie łaskawszy dla nowej Rolki. Ale wiemy przynajmniej, czego unikać – o tym mówi sam szef Instagrama, Adam Mosseri. Platforma z całą pewnością nie wspiera treści politycznych oraz tych o niskiej jakości technicznej. To już coś!

Temat Rolek zgłębiam od ponad dwóch lat. Aktywnie interesowałam się tym formatem jeszcze zanim Instagram udostępnił go użytkownikom w Polsce. Przez ten czas sporo się zmieniło, ale jedna zasada działa wciąż niezawodnie: bez dobrego pomysłu i porządnej realizacji nie ma szansy na sukces.

Jasne, dla każdego sukces Rolki może oznaczać coś innego. Nie każdy ciekawy czy świetnie zmontowany Reels stanie się viralem. I czy jedna Rolka z superzasięgiem na koncie będzie tym, czym się zadowolisz? Apetyt rośnie w miarę jedzenia.

Z doświadczenia wiem, że dobre praktyki w połączeniu z konsekwentnym działaniem przynoszą świetne efekty. Zebrałam kilka porad, które pomogą Ci zwiększyć zasięgi Rolek na Instagramie.

Zasięgi Rolki na Instagramie – zadbaj o odbiorców

Co sprawia, że tak chętnie oglądamy Reelsy? Ich dynamika, idealne dopasowanie obrazu i dźwięku i ciekawe rozwiązania techniczne – takie jak przejścia czy efekty. Dotyczy to treści rozrywkowych, edukacyjnych, rozwojowych. Brzmi jak lista ogólników? Oto szczegóły!

  • Jakość nagrania
    Absolutna podstawa działania – nagrywaj w formacie 9:16. Nie ignoruj proporcji obrazu. Nagrywając wideo, ustaw maksymalną rozdzielczość – im lepszy punkt wyjścia, tym większa szansa na zadowalający efekt końcowy. Ale już przy eksporcie (i publikacji wideo) zadbaj, by wideo miało preferowaną przez IG rozdzielczość, czyli 1080 na 1920. 
  • Scenariusz
    Myślisz sobie: „Tutaj stanę, coś tam powiem, a później dodam jakiś efekt i dorzucę fajną nutkę”. Dobrze Ci radzę: przemyśl i zapisz swój pomysł, zanim gdziekolwiek staniesz i cokolwiek zaczniesz mówić. Rolka to stosunkowo krótka forma, dlatego warto maksymalnie wykorzystać w niej każdą sekundę.
  • Muzyka
    Wykorzystuj trendującą muzykę i staraj się, by nastrój wybranego utworu był dobrze dopasowany do tego, o czym chcesz opowiedzieć. Jeśli masz co do tego wątpliwości, spróbuj obejrzeć bez dźwięku „Szczęki” – przez większość czasu będą to po prostu sceny z plaży.
  • Pierwsze trzy sekundy
    Początek Rolki jest ważny, bo w tym krótkim czasie odbiorca decyduje: oglądać czy przewijać. Nie ma czasu na długie wstępy i „rozkręcanie się”. Jeśli nie przyciągniesz uwagi widza od razu, prawdopodobnie natychmiast zechce poszukać czegoś ciekawszego.
  • Watch time, czyli czas oglądania

Im więcej osób zobaczy Twoją Rolkę od początku do końca, tym większa szansa, że tajemniczy algorytm Instagrama uzna ją za ciekawą i wartą pokazania kolejnym odbiorcom.



Mniej znaczy więcej – czyli o efektach

Tempo, muzyka, energia – to wszystko liczy się w Reelsach. Pamiętaj jednak, że łatwo przesadzić. Rolka musi być zrozumiała, powinna o czymś opowiadać. Znaczenie ma też to, czy Twój przekaz będzie czytelny w warstwie wizualnej. Jeśli przesadzisz z efektami, obraz może być nieprzyjemny w odbiorze. Dotyczy to przede wszystkim zniekształceń, efektów takich jak symulacje starego telewizora czy skanowania. Więcej pisałam na ten temat w tekście o aplikacjach do tworzenia Reelsów.

Wiem, że wypróbowanie nowoodkrytych efektów to spora pokusa. I sama często to robię, nawet szukam pomysłów na konkretne treści, które będą pasowały do jakiegoś rozwiązania estetycznego. Ale nie polecam stosowania wszystkiego naraz, w jednym filmie.

To samo dotyczy tekstu – nikt nie będzie w stanie przeczytać elaboratu. Z pewnością też niewiele osób będzie miało na czytanie długich fragmentów ochoty – to nie posty. Jeśli chcesz (lub czujesz, że musisz) się rozpisać, wykorzystaj opis – o którym piszę poniżej.

Zasięgi Rolek na Instagramie – zwróć uwagę na szczegóły

Dopracowane w szczegółach, przemyślane Reelsy to świetna wizytówka Twojego konta i rodzaj zaproszenia dla nowych odbiorców. Moim zdaniem każda Rolka to okazja, aby zyskać nowych obserwujących. Kluczem do tego są estetyka i dbałość o szczegóły. To dzięki temu dajesz potencjalnym odbiorcom do zrozumienia, czego mogą się u Ciebie spodziewać. I pokazujesz, że dbasz o ich komfort i myślisz o nich, tworząc swoje treści.

  • Okładki
    Mogą być spójne i stanowić Twój znak rozpoznawczy, a mogą być po prostu przemyślane i estetyczne. Ważne, żeby nie były przypadkowe. Pamiętaj, że gdy ktoś trafia na Twój profil i przegląda treści, okładka jest tym, co może zachęcić lub zniechęcić do odpalenia kolejnej Rolki.
  • Opis
    Jeśli zależy Ci na tym, by odbiorca otrzymał kompletną informację, bo masz do przekazania przepis kulinarny, recenzję książki czy filmu albo przewodnik po mieście, które odwiedzasz, wykorzystaj opcję opisu. Zmieścisz tam wszystko, co ważne, a przy okazji możesz też opowiedzieć więcej o swoim koncie i zachęcić do zapoznania się z pozostałymi nagraniami.
  • Tytuł
    To niby tylko hasło, które ma jak najlepiej oddać treść Rolki. Nie polecam clickbaitów, ale kreatywność jest tu mile widziana. Zresztą, dodanie tytułu działa świetnie, jeśli na jakiś konkretny temat tworzysz serię Rolek. Kolejny odcinek oznaczony numerem może być dla odbiorcy cenną informacją, że znajdzie u Ciebie więcej treści tego rodzaju.
  • CTA – wezwanie do działania
    Scrollowanie wydaje się naturalnym odruchem i przewinięcie do kolejnej Rolki wcale nie musi oznaczać, że Twoje Reelsy nie interesują odbiorcy. Sama łapię się na tym, że odruchowo przesuwam kciukiem w górę. Pomóż swoim widzom zatrzymać się na moment. Przypomnij krótkim hasłem, że mogą zajrzeć do Ciebie na profil, polubić Rolkę lub przeczytać opis, w którym znajdują się szczegółowe informacje albo więcej tipów.

Strategia a zasięgi Rolek na Instagramie

Bez względu na rodzaj i charakter zamieszczanych treści, jeśli wykorzystujesz do budowania zasięgów Rolki, warto stworzyć strategię. Nie chodzi mi oczywiście o dokument z wykresami i prognozami na najbliższe pięć lat. Raczej o rodzaj planu, dzięki któremu wyznaczysz sobie kierunek rozwoju swojego profilu na Insta. To też spora oszczędność czasu i energii w wymyślaniu wszystkiego na bieżąco.

Nie bój się przy tym próbować nowych rzeczy czy zmieniać pomysłów. Choć zalecam też wytrwanie w pierwotnym planie przez jakiś czas i uważne obserwowanie, jak działają konkretne rozwiązania.

Do dwóch najprostszych strategii, bardzo porządkujących przygotowywanie contentu należą: serie i części. Wbrew pozorom to nie to samo.

W serii chodzi o kolejne odcinki, które mogą stanowić odrębne elementy. Na przykład 5 najważniejszych…, 3 najszybsze sposoby na…, 10 książek, które….

Z kolei dzielenie na części to rozbijanie jakiegoś procesu na odcinki. Wybierasz się w podróż zagraniczną? Trudno zmieścić przygotowania, pakowanie, przelot, zwiedzanie i opowieść o wrażeniach po powrocie w 60 czy 90 sekundach. Stwórz z każdego z tych etapów osobnego Reelsa i pozwól swoim odbiorcom wciągnąć się w tę opowieść jak w serial. Nie zapomnij tylko, żeby w każdym z odcinków poinformować, że to część większej całości.

Co, gdzie i kiedy – jak zadbać o zasięgi Rolek na Instagramie długofalowo

Gdy Rolka jest już gotowa, dopracowana i masz zamiar ją  opublikować, pamiętaj, aby pojawiła się wszędzie tam, gdzie ma szansę być oglądana. Automatycznie będzie widoczna w feedzie Reelsów. Jeśli zaznaczysz również, by była widoczna w feedzie Aktualności, zwiększysz szansę na to, że zobaczą ją osoby, które już obserwują Twój profil.

Aby „podbić” nieco zasięgi w grupie stałych odbiorców, udostępnij ją też na Insta Stories z jakimś zachęcającym do obejrzenia całości komentarzem lub dotychczasowymi reakcjami oglądających.

Jeśli uznasz, że ta konkretna Rolka wyjątkowo Ci się udała, przypnij ją w swoim profilu – dzięki temu będzie lepiej widoczna dla osób, które wejdą na Twoje konto z innego źródła. W tym przypadku jeszcze bardziej warto zadbać o ciekawą okładkę.

Wszystko płynie – Instagram też

Odkąd wydałam Korki z Insta: Reels w grudniu 2021 roku, robiłam już dwie ogromne aktualizacje tego e-booka. Nie dlatego, że o czymś ważnym zapomniałam. Reelsy, jak cały Instagram, zmieniają się, a ja staram się trzymać rękę na pulsie tych zmian. Dużo uczę się również poprzez obserwowanie efektów moich własnych działań i z rozmów z moimi odbiorcami.

Jasne, że nie zawsze mam czas i ochotę, żeby z każdej Rolki robić oscarową produkcję. Nie o to też chodzi, aby poświęcać kilka dni na przygotowanie półminutowego wideo. Bardzo się staram, by to wciąż była zabawa, która sprawia mi radość. Jakość i dbałość o komfort widzów to moje osobiste priorytety. Tobie też to polecam, jeśli chcesz tworzyć ciekawy content i stale poprawiać zasięgi na IG.


Cześć, jestem Ola.

Uczę, jak przyciągać nowych obserwujących i zatrzymać ich na dłużej. Swoją wiedzą dzielę się tu na blogu oraz publikując na moim koncie IG tzw. korki z Insta. Jestem też autorką kultowej serii e-booków Korki z Insta.

W czym mogę Ci pomóc?