Czy format postrzegany jako „typowo rozrywkowy” może wspierać działania biznesowe? Zdecydowanie! I to nie tylko, jeśli zarobkowo zajmujesz się stand-upem. Rolki to znakomity sposób, żeby promować produkty i usługi, budować społeczność i znajdować nowych klientów. W dodatku – organicznie (choć od niedawna również w opcji płatnej reklamy). Przygotowałam listę przykładowych tematów i kilka porad, dzięki którym możesz zacząć tworzyć Reelsy biznesowe – bez względu na branżę, w której działasz.
Z tego wpisu dowiesz się między innymi:
- Dlaczego potrzebujesz konkretnego planu działania.
- Jak ja tworzę swoje biznesowe Rolki.
- Co zrobić, by z Reelsami sprzedawać nienachalnie.
- Jak pokazywać w Rolkach produkty i usługi.
- Dlaczego czasami dobrze zaprosić widzów na zaplecze swojego biznesu.
- O co chodzi ze storytellingiem w Rolkach.
- Skąd brać pomysły na firmowe Rolki.
Reelsy biznesowe – strategia i plan działania
Jak każde narzędzie, również Reelsy mają posłużyć w osiąganiu celów. Dlatego najważniejsze, by na początku te cele określić. W zależności od tego, w czym mają Ci pomóc, możesz wybrać różne tematy i sposoby realizacji. Tak, nawet kręcąc Reelsy biznesowe, możesz bardzo różnie do nich podejść.
Cele biznesowe to przede wszystkim wzrost:
- sprzedaży,
- zasięgów,
- świadomości istnienia marki.
Pierwsze dwa są mierzalne – a to w biznesie szczególnie istotne. Z określaniem wzrostu rozpoznawalności jest trudniej, to też proces nieco bardziej rozciągnięty w czasie. Właśnie dlatego Reelsy biznesowe – jak zresztą wszystkie treści związana z działaniem firmy – wymagają uporządkowania i zaplanowania. Czyli strategii.
Reelsy biznesowe Wild Rocks
Ponad dwa lata kręcenia, montowania i publikowania Rolek to dla mnie również czas ciągłego zastanawiania się nad tym, co działa. Czy Rolkami rządzą te same mechanizmy, które wcześniej postami? Jak obłaskawić algorytm, nie tracąc przy tym radości z kręcenia? I w końcu: jak sprawić, by treści, które publikuję, były interesujące dla obecnych (i nowych) odbiorców?
Bo tak, moje konto na IG to przecież konto biznesowe – choć również w dużej mierze edukacyjne. Czasami przemycam na nim jakieś osobiste treści. Głównie po to, by pokazać, że można kręcić fajne biznesowe Reelsy w niewielkim mieszkaniu, z praniem suszącym się tuż za kadrem. Albo że łączenie pracy w onlajnach i macierzyństwa nie zawsze jest insta friendly.
Metodami, pomysłami i tipami o technicznych, kreatywnych i organizacyjnych aspektach dzielę się tutaj, na blogu i na profilu IG. A w rozbudowanej i pogłębionej formie – w moich e-bookach z serii Korki z Insta. Ostatnia aktualizacja (październik 2023) przyniosła nie tylko zmianę na interaktywny format, ale też rozdziały dotyczące strategii, działania algorytmów i zasięgów. Dla osób kręcących Reelsy biznesowe to kompendium wiedzy.
Reelsy biznesowe – jak sprzedawać, ale nie wprost
W kontekście działań biznesowych zawsze pojawia się pytanie, jak promować czy sprzedawać – żeby nie było to nachalne. Możliwości jest sporo, a Rolki jeszcze to spektrum poszerzają. Wielokrotnie dostawałam od osób obserwujących mój kanał sygnały, że teraz już kupują moje produkty niemal „w ciemno”, ponieważ od lat korzystają z wiedzy, którą za darmo dzielę się na blogu i na Instagramie.
Czyli okazuje się, że nawet ten content, który nie był typowo sprzedażowy, był dla mnie jako twórczyni pewnego rodzaju inwestycją. W budowanie społeczności i w utrwalanie skojarzenia moich treści z jakością. Dlatego uważam, że warto na Reelsy biznesowe spojrzeć szerzej i zastanowić się, co wesprze Twój proces rozwoju firmy.
Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby niektóre z publikowanych Rolek mówiły wprost o zaletach sprzedawanych produktów lub świadczonych usług. O promkach, aktualizacjach lub rozszerzaniu oferty. Ale Reelsy biznesowe to po prostu Rolki, które publikujesz na swoim firmowym koncie na IG i które wpisują się w Twoją strategię działań marketingowych.
Jak zawsze, również przy planowaniu Rolek dla biznesu, polecam regularne notowanie pomysłów i wychodzenie poza Instagram. Sporą listę moich porad na ten temat znajdziesz we wpisie o szukaniu inspiracji na Reelsy.
A teraz garść pomysłów na Reelsy biznesowe z różnych kategorii.
Reelsy biznesowe – produkt (lub usługa) w akcji
Najbardziej oczywisty przekaz – czyli mówienie: to jest moja oferta, zachęcam do zakupu. Wiem, że wielu twórców i właścicieli firm krępuje się to robić. Z pewnością stosowanie tylko takiego komunikatu na dłuższą metę nie sprawdzi się ani w budowaniu relacji z odbiorcami, ani – paradoksalnie – nie pomoże w samej sprzedaży. Wiadomo: co za dużo, to niezdrowo.
Ale czasami to najprostszy sposób, aby zakomunikować, że faktycznie coś sprzedajesz. Specyfika Rolek pozwala na trafianie do osób, które nie znają jeszcze Ciebie i Twojego konta. Być może dzięki takiemu jasnemu przekazowi zainteresują się nie tylko Twoim profilem, ale po prostu ofertą. Pamiętaj, to Rolki, więc szukaj sposobów, aby nawet taki sprzedażowy content opakować w ciekawą wizualnie formę. To nie może być grafika z ceną. Ja takie autopromocyjne Reelsy biznesowe staram się montować z wykorzystaniem ciekawych tricków.
Sprawdź na przykład te Rolki z profilu @wild.rocks:
- Tu informuję o najnowszej aktualizacji i nowym interaktywnym formacie Korków z Insta: Reels.
- A w tej dość statycznej Rolce zaprezentowałam swój interaktywny e-book o… kreatywnym wideo.
Podpowiadam też, jak możesz pokazywać swoją ofertę, gdy sprzedajesz coś innego niż ja:
- Tutaj pokazuję przykładowy prosty Reels produktowy – zwróć uwagę, że to jeden z serii tutoriali.·
- Z kolei w tym przekrojowym Reelsie pokazałam swoje pomysły, jak w Rolce przedstawić produkty fizyczne, cyfrowe, a nawet zaprezentować w ciekawy sposób usługi.
Reelsy biznesowe – firmowe zaplecze
Prawdziwe życie dzieje się poza kadrem. I jak to w życiu, czasami mamy powera i świetną passę, innym razem brakuje energii, a dzień sponsoruje słowo prowizorka. Zaproszenie społeczności za kulisy to rodzaj fajnego gestu, pokazania kawałka swojego firmowego świata. W takich Reelsach łatwo pokazać swoje poczucie humoru, dystans do siebie, opowiedzieć o nieco mniej oczywistych sprawach. Backstage jest dla odbiorców interesujący. Ułatwia też uświadomienie, ile pracy wkładasz w swoje codzienne działania.
Sama też czasami wrzucam takie Reelsy:
- Na przykład ten o kąciku do pracy.
- I ten, w którym ten kącik zdążyła już dopaść nieinstagramowa rzeczywistość.
- Oraz coś o tym, jak postanowiłam zostać demonem produktywności.
- I jak dzielnie wcielałam w życie polską myśl technologiczną.
Reelsy biznesowe – storytelling marki
Firma to nie tylko produkty i Twój warsztat pracy. To również Twoja historia – także ten etap przed Instagramem i kręceniem Rolek. Ile biznesów, tyle opowieści. I w sumie każda jest warta zaprezentowania, bo jest w niej coś niepowtarzalnego – a często też inspirującego.
- Ja na przykład jestem… zresztą, zobacz, nagrałam o tym taką Rolkę.
- A z okazji swoich urodzin trochę powspominałam w takim Reelsie.
Ale bywa też tak, że prowadzenie firmy to pewna wspólnota doświadczeń.
- Po kilku rozmowach z koleżankami przedsiębiorczyniami nagrałam takie wideo.
Świetnie w tych treściach zadziała też metafora w formie… gifa czy mema.
- Tak jak w tej Rolce o prowadzeniu firmy w pojedynkę.
- Albo w innej, o własnej twórczości oglądanej z perspektywy kilku lat doświadczenia więcej.
Być może widzisz, że niektóre z tych przykładów można by zaklasyfikować do więcej niż jednej kategorii. To dobrze, dzięki temu możesz realizować z nimi różne cele.
Reelsy biznesowe – porady, narzędzia, ciekawostki i newsy
Treści poradnikowe to znakomita metoda, aby budować pozycję eksperta. A układanie ich w serie lub cykle jeszcze ten efekt wzmacnia. Ile wiedzy „dawać za darmo”? Nie ma na to pytanie uniwersalnej odpowiedzi. To w ten sposób możesz oferować coś ekstra swojej obecnej społeczności, ale też przyciągać nowych zainteresowanych.
Na moim profilu treści tego typu to zdecydowana większość publikacji. Dzielę się między innymi:
- kreatywnymi sposobami na pokazywanie produktów
- oraz nagrywanie postaci,
- także tych, które nie za bardzo lubią patrzeć wprost w kamerę,
- trickami dotyczącymi montażu,
- polecajkami sprawdzonego sprzętu do kręcenia Rolek,
- ale też nietypowymi rozwiązaniami tworzonymi na poczekaniu,
- informacjami o narzędziach ułatwiających tworzenie Reelsów,
- swoimi metodami organizacji pracy,
- i wiadomościami z branży.
Reelsy biznesowe – skąd brać pomysły na firmowe Rolki
Bez względu na kategorię i cel, jaki chcesz osiągnąć, gdy kręcisz i publikujesz Reelsy, może dopaść Cię twórcza blokada. Albo wątpliwości dotyczące wtórności wykorzystywanych pomysłów. To, że zastosujesz jakieś przejście, utwór czy efekt nie oznacza wcale, że nie pokazujesz nic nowego. W swojej Rolce zaprezentujesz siebie, swoje produkty, opowiesz swoją historię. Przecież po „My Heart Will Go On” powstało mnóstwo innych piosenek o miłości – i było wśród nich całkiem sporo hitów.
Śmiało szukaj inspiracji na Instagramie i poza nim. Podglądaj konkurencję – ze zdrową ciekawością, a nie z zazdrością. Pamiętaj: poszukujesz inspiracji, a nie powodów do doła. Sprawdzaj pokrewne branże, ale też konta, które z biznesem nie mają nic wspólnego. Może to właśnie tam znajdziesz jakieś dynamiczne przejście albo fajny muzyczny kawałek.
Zastanów się też, jakie treści chętnie konsumujesz na profilach marek, które Ty lubisz. Może Twoi odbiorcy docenią taki lub zbliżony w zamyśle content?
Reelsy biznesowe – ucz się ze mną i działaj
Nagrywaj, testuj, analizuj. Sprawdzaj, co działa lepiej, na co użytkownicy reagują lajkami, co chętnie komentują. Koniecznie też zaglądaj do statystyk i zwróć uwagę, ilu obserwujących przybywa po obejrzeniu konkretnej Rolki. Gdy następnym razem usiądziesz, aby planować kolejne biznesowe Reelsy, wykorzystaj te dane i zaplanuj więcej Rolek tego typu.
A jeśli chcesz naprawdę sprawnie ruszyć z tematem, polecam Ci… mój produkt: Kreatywne wideo. 50 tutoriali. To zbiór pomysłów i szczegółowych instrukcji, dzięki którym zaoszczędzisz mnóstwo czasu na zgłębianie tajników montażu i szukanie poszczególnych opcji w interfejsie. Myślę, że to coś dla osób, które widzą te wszystkie inspiracje, ale nie mają pojęcia, jak się zabrać za Reelsy i zacząć nagrywać. Oraz dla tych, które mają już pierwsze próby za sobą, ale chcą wskoczyć na wyższy poziom.
Cześć, jestem Ola.
Uczę, jak przyciągać nowych obserwujących i zatrzymać ich na dłużej. Swoją wiedzą dzielę się tu na blogu oraz publikując na moim koncie IG tzw. korki z Insta. Jestem też autorką kultowej serii e-booków Korki z Insta.