Przez jakiś czas funkcjonowania w Polsce Rolek nie było możliwości ich płatnego promowania. Aktualnie jest taka opcja – a to świetna wiadomość dla wszystkich kont biznesowych. Ten nośny format to idealny sposób, aby z ciekawym przekazem sprzedażowym lub promocyjnym trafiać do nowych, konkretnie skategoryzowanych odbiorców. I nie polegać przy tym na samym algorytmie. Ale i tutaj warto pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. Jeżeli planujesz promowanie Reels, zadbaj o szczegóły – dzięki temu nie przepalisz budżetu. Na co zwrócić uwagę? Oto moje rady.
W tym tekście omawiam następujące zagadnienia:
- Ustawienia celu promowanej Rolki.
- Maksymalny czas trwania promowanego Reelsa.
- Znaczenie Call to action, czyli wezwania do działania.
- Elementy, których musisz unikać w Rolce, którą zechcesz promować.
- Proporcje obrazu w poszczególnych miejscach wyświetlania.
- Funkcjonalność rozwiązań stosowanych w Rolce.
- Kroki, które warto podjąć po dopaleniu Rolki budżetem.
Promowanie Reels – cel reklamy
Ustawienie reklamy na Reelsa bezpośrednio w aplikacji Instagram jest stosunkowo proste. Polecam cel: Przejście na profil. Formą i treścią Reelsa możesz zaciekawić nowe osoby. A na dobrze przygotowanym profilu dajesz szansę na dokładne zapoznanie się z Tobą i ofertą. I to tutaj najbliżej do kliknięcia „Obserwuj”.
W dostępnych opcjach są również:
- przejście do konkretnej strony internetowej (świetne w czasie kampanii),
- możliwość wysłania wiadomości bezpośrednio z poziomu promowanego Reelsa.
Promowanie Reels – długość Rolki
Organiczne Reelsy mogą trwać nawet do 90 sekund. To dużo. Przy Reelsach promowanych czas trwania jest ograniczony – to maksymalnie 60 sekund. To dużo! Zastanów się, czy naprawdę wiesz, jak wykorzystać całą minutę.
Najważniejsze, bez względu na przeznaczenie Twojej Rolki, jest zawsze sam początek – czyli, uwaga! pierwsze trzy sekundy. Tak, to nie pomyłka. Odbiorca, scrollując feed z Rolkami, musi poczuć się naprawdę zainteresowany, aby zostać przy konkretnym materiale na dłużej.
A na niektórych już sam fakt, że to reklama, może zadziałać dodatkowo zniechęcająco. Dlatego lepiej skoncentrować swój przekaz w krótszym czasie, ale zdecydowanie postawić na przykuwające akcenty na wstępie.
Promowanie Reels – przekaz i wezwanie do działania
Pamiętaj, Rolka to specyficzna forma wideo. Twój promowany Reels (a na koncie biznesowym właściwie każdy) musi wspierać osiągnięcie konkretnego celu.
Dlatego przekaz powinien być prosty, klarowny, a do tego poparty właściwym CTA (Call to action, czyli wezwanie do działania). Użyj krótkiego, jasnego hasła i zachęć na przykład do zaobserwowania profilu.
Szukasz ciekawych pomysłów do wykorzystania na firmowym koncie? Sprawdź moje propozycje na biznesowe Rolki.
Promowanie Reels – muzyka, naklejki i GIF-y
O muzyce w Reelsach można mówić sporo, ale w kontekście promowanych Rolek najważniejsza jest kwestia ograniczenia się do muzyki akceptowalnej przez IG. Założenie Instagrama jest takie, że profile firmowe mogą korzystać legalnie tylko z określonych nagrań z kategorii „muzyka popularna”.
Jeśli chcemy daną Rolkę promować, to najbezpieczniej jest korzystać z Kolekcji nagrań dostępnej w Creator Studio. A ponieważ ten temat jest tam kompleksowo opisany (i z pewnością aktualizowany na bieżąco), odsyłam do źródła.
A skoro już jesteśmy przy tym, czego nie można zamieszczać w promowanych Reelsach, to są to elementy takie jak GIF-y i naklejki. I ta zasada dotyczy już wszystkich kont, nie tylko tych firmowych.
Promowanie Reels – napisy i martwa strefa
Widoczność w kadrze – myśl o tym już na etapie scenariusza swojej Rolki. Napisy to właściwie must have. Mnóstwo osób – i to z bardzo różnych powodów – ogląda wideo bez dźwięku. W aplikacji wiele ustawień zmienia się niezależnie od siebie. Osobiście radzę przed zaplanowaniem i nagraniem Rolki sprawdzić, jak przykładowy promowany Reels innego użytkownika wyświetla się aktualnie w aplikacji.
Sprawdzaj koniecznie Rolki sponsorowane – wyświetlają się inaczej niż te organiczne. Sekcja z tekstem i przycisk z przekierowaniem na stronę nie pojawiają się od razu. Ale gdy już się pojawią, zajmują około 40% ekranu. Jeśli w tym miejscu ustawione są napisy… właściwie to tak, jakby ich nie było. Ale z kolei jeśli umieścisz obszerne fragmenty napisów wyżej, ryzykujesz zasłonięcie prezentowanego obrazu. Czyli na przykład produktu, który chcesz zareklamować.
Napisy możesz dzielić na małe fragmenty – byle tylko można było odczytać je w tempie, w którym się pojawiają.
Tak zwana martwa strefa to właśnie wszystkie te miejsca, które z różnych powodów nie są w pełni widoczne. Oprócz tego, co chcesz zamieścić w swojej Rolce, musisz wziąć pod uwagę całą „reklamową oprawę” dodawaną przez Instagram.
Przykład źle umieszczonych napisów:
Promowanie Reels – proporcje
Rolki nagrywamy oczywiście w układzie pionowym, w proporcji 9:16 – czyli standardowo. Ale z późniejszym wyświetlaniem bywa już różnie. Reels reklamowy będzie się wyświetlał na IS i w feedzie Rolek, w sekcji Eksploruj oraz w Aktualnościach – ale tu już w nieco zmienionej proporcji.
Aby wideo dobrze się prezentowało, żeby wszystko było widoczne i czytelne, trzeba się trochę napracować i pogłówkować. Ale warto, ponieważ promowany Reels to rodzaj inwestycji. Gdy ustawiasz promowanie Reels, w ostatnim kroku sprawdź koniecznie Podgląd reklamy w poszczególnych opcjach wyświetlania.
Reklamę możesz wykorzystywać wiele razy – pamiętaj tylko o weryfikowaniu zasad widoczności poszczególnych elementów zanim ponownie dopalisz Reels budżetem po dłuższym czasie.
Ta sama promowana Rolka inaczej wyświetla się w feedzie Aktualności, inaczej w feedzie Reels:
Promowanie Reels a ścieżka klienta
Zanim rozkręciłam mój profil na Instagramie, pracowałam jako UX w korporacji. Przez kilka lat walczyłam o lepszy internet dla użytkowników. 😉 Nadal zwracam uwagę na szczegóły i ucząc na temat IG i Reelsów, staram się podkreślać, że przekaz nie powstaje po to, by trafić w próżnię. A żeby zainteresował ludzi, musi spełniać określone warunki. Funkcjonalność treści to jeden z tych warunków koniecznych, szczególnie gdy tworzysz content i chcesz włączyć promowanie Reels.
Zastanów się, co prezentujesz i do czego zachęcasz w swojej Rolce. Prosty przykład z postem udostępnionym na Stories. Jeśli prosisz o przeczytanie opisu i zostawienie komentarza, odbiorca nie może tego zrobić na IS. Musi kliknąć w profil, odnaleźć post i dopiero skomentować. Ile osób poczuje się na tyle zachęconych czy zdeterminowanych, by faktycznie to zrobić? Gdy wymyślisz jakieś hasło czy wezwanie do działania, przeanalizuj konkretne kroki, które osoba oglądająca musi wykonać.
Z reklamą możesz chcieć trafić do użytkowników, którzy nie znają lub nie obserwują Twojego konta. Postaw się na ich miejscu i zastanów się, czy faktycznie ułatwiasz im spełnienie swojej prośby. A przynajmniej nie utrudniasz.
Promowanie Reels – po publikacji
Jak każda forma promocji, również promowanie Reels może działać lepiej lub gorzej. Taka Rolka nie będzie pewnie osiągała zawrotnych zasięgów od pierwszej minuty po publikacji. Potrzebuje trochę czasu na rozgrzewkę. Ale nie oznacza to, że trzeba go pozostawić bez kontroli. Sprawdzaj, czy Twoja reklama działa.
Jeśli nie pojawiają się nowi obserwujący, nie ma sprzedaży, powody mogą być bardzo różne. Do najczęstszych zaliczyłabym:
- błędnie wybrane ustawienia reklamowe (na przykład niewłaściwy cel, lokalizacja),
- nieciekawą, niedopasowaną do celu kreację.
Promowanie Reels – podsumowanie
Tak, planując promowanie Reels IG, musisz przyłożyć się nawet bardziej niż wtedy, gdy chcesz stworzyć viralową Rolkę mającą hulać na Instagramie organicznie. Oprócz ciekawego przekazu, musisz zadbać o szereg elementów, które różnią dopalane budżetem Reelsy od tych niereklamowych.
Łączyć oryginalność z prostotą. Umieścić kompletne napisy – ale tak by nic nie zasłoniły. I żeby ich również nic nie zasłoniło. Filmować tak, żeby wszystko, co najważniejsze, widoczne było na środku ekranu, czyli poza martwą strefą. Brzmi trochę jak planowanie misji kosmicznej, prawda? 😉
Z pewnością warto zadbać o to wszystko, bo promowanie Reels to podwójna szansa na dotarcie do docelowego odbiorcy. Nie dość, że ustawienia reklamy będą kierowały treści do konkretnej grupy, na której Ci zależy, to jeszcze Reelsy są aktualnie najchętniej konsumowanym formatem na IG.
Żal nie skorzystać. 😉
Interesuje Cię więcej praktycznych porad dotyczących tworzenia Rolek? Chcesz poznać sposoby na szybszą pracę nad Reelsami, sprawdzone sposoby na ciekawe przejścia oraz dowiedzieć się, jak strategicznie zaplanować rozwój swojego konta z Rolkami?
Sprawdź Korki z Insta: Reels!
Cześć, jestem Ola.
Uczę, jak przyciągać nowych obserwujących i zatrzymać ich na dłużej. Swoją wiedzą dzielę się tu na blogu oraz publikując na moim koncie IG tzw. korki z Insta. Jestem też autorką kultowej serii e-booków Korki z Insta.